Τα πρώτα βήματα της Φίνος Φιλμ

Τα πρώτα βήματα της Φίνος Φιλμ

Finos Films Studio
Ο Μεθύστακας - Έξω από τον κινηματογράφο
Ο Μεθύστακας 1950
Φιλοποίμην Φίνος (Δ) Ορέστης Μακρής, Γιώργος Τζαβέλλας

Finos Film first steps

Δημήτρης Χορν Μπίλλη Κωνσταντοπούλου - Ο Μεθύστακας
Δημήτρης Χορν - Μπίλλη Κωνσταντοπούλου Ο Μεθύστακας

Ήταν το μακρινό 1949 και ο Φιλοποίμην Φίνος μόλις θα δοκίμαζε τα φτερά του σαν μοντέρ, εκτός από την εταιρεία παραγωγής που είχε ιδρύσει με μεταπολεμική έδρα στην οδό Χίου στον Άγιο Παύλο (κάτω από την πλατεία Ομονοίας) σε συνεργασία με τη Δαμασκηνός - Μιχαηλίδης. Ήταν η ταινία "Ο Μεθύστακας" με πρωταγωνιστή τον Ορέστη Μακρή.

Ο Ορέστης Μακρής είχε ήδη διακριθεί στους ρόλους του μπεκρή σην επιθεώρηση. Η ταινία θα ήταν η πρώτη του στον κινηματογράφο. Σημειωτέον πως ο Μακρής ουδέποτε έπινε - μάλιστα ίσως απεχθανόταν και το κρασί - και το πως υπεδύθη τόσο πειστικά το ρόλο του κλασσικού μπεκρή των στενών της Πλάκας (στη ταινία Ο Μεθύστακας) και όχι μόνον, είναι απορίας άξιον.

Συνεργασία στο εγχείρημα θα είχαν ο σκηνοθέτης Γιώργος Τζαβέλλας - με επτά έκτοτε ταινίες με τη Φίνος, οι ηθοποιοί Δημήτρης Χορν, Μπίλλη Κωνσταντοπούλου, μαζί με τους υπόλοιπους που έλαβαν μέρος στη ταινία.

"Ο Μεθύστακας" πήγε πολύ καλά εισπρακτικά, όπως λέμε "έκανε καλό ποδαρικό" και έδοσε έκτοτε το προβάδισμα στην εταιρεία "Φίνος Φιλμ", καθιστώντας τη συν τω χρόνω, πρώτη στον κλάδο της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής

Φιλοποίμην Φίνος - Στο τέλος μιλάει το πανί

Ο Φιλοποίμην Φίνος γεννήθηκε το 1908 στην Τιθορέα, Λοκρίδος. Η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όταν ο ίδιος ήταν ακόμα σε νηπιακή ηλικία. Ο πατέρας του, αν και γιατρός, είχε γίνει ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογραφικούς επιχειρηματίες. Είχε κινηματογραφικές αίθουσες στην Αθήνα και την επαρχία, με πιο γνωστή το Αλκαζάρ, το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο θερινό σινεμά της Αθήνας. Ένα μέρος που αποτελεί σημείο αναφοράς στην πορεία του Φιλοποίμενα, αφού εκεί δέχθηκε τα πρώτα ερεθίσματα της έβδομης τέχνης, εκεί άρχισε να οραματίζεται.

Από παιδί, είχε πολλές ανησυχίες και ποικίλα ενδιαφέροντα. Αγαπούσε την υποκριτική τέχνη και μάλιστα οργάνωσε με συνομήλικους εφήβους έναν ερασιτεχνικό και ψυχαγωγικό σύλλογο, τη «Νεολαία», με τον οποίο έδωσαν μερικές θεατρικές παραστάσεις στο θέατρο Κοτοπούλη. Στα πρώτα του βήματα ως ενήλικας, δούλεψε στο σινεμά "Αλκαζάρ" ως μηχανικός προβολής.

Όσο και αν ο Φίνος αφιέρωσε τη ζωή του αποκλειστικά στην 7η τέχνη, κάποιοι του καταλόγισαν πως δεν έκανε πολλές ταινίες  λεγόμενες,"Τέχνης". Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του, στόχος του ήταν να δημιουργήσει καλό, εμπορικό κινηματογράφο - κάτι που πέτυχε απόλυτα. Επιπλέον, είχε την ατυχία να χάσει πολλά χρήματα όσες φορές επένδυσε σε πιο "καλλιτεχνικές" παραγωγές τις οποίες είχε πιστέψει. Ωστόσο, πάντα βοηθούσε και στήριζε δημιουργούς, οι οποίοι είχαν βαθύτερες καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Όπως έχει πει ο Νίκος Κούνδουρος: "Ο Φίνος συντηρούσε για μας, τις μηχανές και την υποδομή ολόκληρη. Και όταν, λέω "μας" εννοώ έναν περιορισμένο κόσμο που κάναμε ένα άλλο είδος κινηματογράφου".

Ο Φιλοποίμην Φίνος είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας. Το έργο του αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο "μαζικής κουλτούρας", χωρίς αυτό να σημαίνει χαμηλή καλλιτεχνική στάθμη. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι η αέναη αγάπη του κόσμου ανεξαρτήτως ηλικίας, που ψυχαγωγείται βλέποντας ακούραστα ξανά και ξανά αυτές τις ταινίες. Όπως, άλλωστε, έχει πει και ο ίδιος "Στο τέλος μιλάει το πανί".

Σχετικά με Φίνος Φιλμ, βλέπε [Ο Μπακαλόγατος] εδώ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μια δεύτερη Κάλλας

Οι ιδιοτροπίες του Λάμπρου

Το τσιφτετέλι της Σπεράντζας